Een goede lastoorts is in de handen van een goed-opgeleide lasser het sluitstuk voor een perfecte las. Naast de kwaliteit van de draad en een vlotte draaddoorvoer is een goede lastoorts noodzakelijk voor zowel een hoge productiviteit, rendabiliteit als de veiligheid en het comfort van de lasser. Alhoewel een laspistool en zijn onderdelen verbruiksgoederen zijn, mag er niet enkel naar de kostprijs gekeken worden.

Hoe kies je uw juiste lastoorts:

De keuze van de juiste MIG-MAG lastoorts is afhankelijk van de toepassing. Daarnaast is ook de kwaliteit van de toorts en de onderdelen belangrijk. Een toorts van hoogwaardige onderdelen zal langer meegaan, zeker bij intensief gebruik. Naast een besparing op slijtdelen zal je zo ook veel minder downtime hebben.


Apart van de technische specificaties heeft elke lastoorts een drieledige functie.

  • Lasdraad aanvoeren tot het smeltbad
  • Stroom leveren die de warmte ontwikkeld om het smeltbad te creëren
  • Gas doorvoeren die het smeltbad beschermt

Luchtgekoeld of watergekoeld?

Een toorts dient steeds gekoeld te worden omdat de toorts anders oververhit zou geraken en de slijtdelen snel zouden beschadigd.

Een luchtgekoelde toorts voert de warmte via het beschermingsgas uit het lasproces naar de omgevingslucht af. In een luchtgekoelde toorts zitten de drie kabels voor gas, draad en stroom in dezelfde kabel vervat. Hoe langer de zwanenhals en hoe belastbaarder de kabel, hoe minder de toorts verhit geraakt. Een luchtgekoelde toorts is goedkoper in aankoop dan een watergekoelde en ook gemakkelijker manipuleerbaar.

Watergekoelde toortsen zijn uitgevonden om de limieten van luchtgekoelde laspistolen te overtreffen en zijn door de geïntegreerde waterkoeling complexer in opbouw. De meeste watergekoelde toortsen zijn gekoeld tot de zwanenhals, sommigen tot de contacttip. Watergekoelde lastoortsen werken met externe slangen voor de aan- en afvoer van het gekoelde en opgewarmde water. Ze zijn duurder in aankoop dan luchtgekoelde toortsen, maar ze hebben wel een veel langere inschakelduur.

Aansluiting?

De universele Euro-stekker maakt het mogelijk dat deze allemaal in één beweging worden vastgeschroefd op de laspost. Deze uniforme wereldwijd gebruikte standaardaansluiting maakt het mogelijk dat lastoortsen niet meer per definitie van hetzelfde merk moeten zijn als de laspost. Watergekoelde lastoortsen werken met externe slangen voor de aan- en afvoer van het gekoelde en opgewarmde water.

Stroomsterkte?

Luchtgekoelde toortsen zijn inzetbaar tussen 120-400 Ampère. Watergekoelde toortsen worden vooral gebruikt tussen laswerk van 300-600 Ampère. De lastoorts moet in ieder geval geschikt zijn voor de job waar de hoogste stroomsterkte voor nodig is. De benodigde stroomsterkte hangt af van het te lassen materiaal en de dikte ervan.

Vormgeving?

Wat de vormgeving zelf betreft, wordt er zowel gekeken naar de ergonomie van het handvat als de vorm van de zwanenhals. Deze zijn afhankelijk van de toepassing als de persoonlijke voorkeur van de lasser. Deze keuze is een balans tussen gewicht, afstand tot het lasbad, vorm van het handvat, gebruiksgemak door aanwezigheid van een kogelgewricht als vorm van de handgreep.

Slijtdelen?

Slijtdelen en vooral de draadgeleiders en contacttips zijn zeer belangrijk. Het te lassen materiaal en de diameter van de draad bepalen de keuze van het type en de dimensionering.

Afzuiging op de lastoorts?

Daarnaast moet er de keuze gemaakt worden als de afzuiging voor de rook gebeurt door een centrale afzuiging, een flexibele afzuigarm, een lastafel met geïntegreerde afzuiging of via een afzuiging ingebouwd op de toorts. Toen de eerste lastoortsen met afzuiging op de markt kwamen, belanden ze snel terug ik de kast of op het rek. Ze waren te zwaar en te lomp om comfortabel mee te werken. De technologie heeft echter niet stilgezeten en tegenwoordig bestaan er modellen die toch min of meer comfortabel werken.

Conclusie

Wie door de lasrook kijkt en voldoende aandacht spendeert aan de juiste keuze van zijn laspistool en de slijtdelen kan op termijn veel geld besparen.
 

Interessante links